JOM TRAVEL BERSAMA MALAYSIA AIRLINES - KEUNGGULAN WANITA LIFESTYLE AUTHOR TRAVEL BLOG

Selasa, 30 Januari 2018

JOM TRAVEL BERSAMA MALAYSIA AIRLINES


Salam sayang semua,


Seri Wangi rasa mesti korang familiar dengan MAS kan? Yelah...sapa yang tak tahu Malaysia Airlines syarikat penerbangan yang terkenal di Malaysia. Tak kiralah korang selalu travel ke tak...! sebagai rakyat Malaysia sangat pelik kalau korang tak pernah dengar pekataan MAS. Kalau korang semua nak tahu sebelum syarikat penerbangan Malaysia Airline System Berhad  (MAS), syarikat ni dikenali sebagai Malaysia Airline Berhad (MAB). MAS pula ialah syarikat penerbangan Kebangsaan Malaysia yang mempunyai 55 destinasi di Asia, Oceania dan Eropah. Selain dari itu, MAS jugak menjalankan operasi penerbangan domestik. Hub utama MAS ialah Kuala Lumpur International Airpot (KLIA), manakala Kota Kinabalu International  Airpot (KKIA) dan Kuching International Airpot (KIA) pula dijadikan sebagai Hub Kedua.



Selain itu korang jangan tak tahu pulak yamg MAS ni adalah salah satu daripada 8 syarikat penerbangan lain di seluruh dunia yang mendapat pengiktirafan 5 bintang oleh Skytrax selain All Nippon Airways, Asiana Airlines, Cathy Pasific, Garuda Indonesia, Hainan Airlines, Qatar Airways dan Singapore Airlines. Hebatkan MAS! Sebagai rakyat Malaysia korang patut rasa berbangga dengan MAS  ni sebagai syarikat penerbangan Kebangsaan Malaysia.

 Malaysia Airlines Seat Class

Ruang dalaman dan kondisi pesawat MAS sangat selesa, baik dari Economy, First dan Business Class walaupun kemudahan untuk Economy Class jauh berbeza dari First Class dan juga Business Class.

Economy Class

Business Class

First Class
Bagi penumpang First dan Business Class yang berlepas dari KLIA korang boleh menikmati perkhidmatan ruang istirehat istimewa Malaysia Airlines , Golden Lounge.  Service dorang pun sangat tiptop. Kalau korang ada experience menggunakan service penerbangan MAS mesti korang dapat merasai perbezaan service dan fasiliti yang diberikan oleh MAS dengan  syarikat penerbangan yang lain. Pramugari dan pramugara MAS bukan saja segak dan kemas malah dorang juga sangat cekap dalam menjalankan tugas dorang. Jika dilihat muka dorang tu pasti hati tertawan dan sejuk mata memandang sebab dorang tu sentiasa tersenyum manis bagaikan gula. Any problems korang boleh aje tanya dan mintak pertolongan dorang yang memang sedia membantu.

Airpot Lounge

Keep Smillng

Hotel, Transportation and Baggage

Seri Wangi nak bagitau pada korang yang kaki travel tu, jangan risaulah korang boleh plan trip termasuk hotel dan transportation semasa korang travel. Hah...lagi mudahkan korang nak buat tempahan. Selain itu juga, MAS ada bagi check-in baggage free, bagi yang suka travel sambil bershopping tu mesti dah tersenyum lebarkan! Maksudnya korang tak payah nak penat-penat dan membebel mengendong bag berat naik pesawat.



Bagi penumpang First Class korang dapat dapat 50kg check-in baggage free, 40kg untuk business class dan 30kg untuk economy class. Woww... sangat best dan berbaloi-baloikan? Pada makcik-makcik yang suka bershopping kat Bandung atau Vietnam korang dah tak payah risau dah. Kalau tak cukup yang free tu korang boleh beli tambah kilo beg tu. So apa tunggu lagi dan boleh servey ticket dengan MAS pastu bolehlah start list barang-barang yang dah plan nak beli nanti dan haaaa...jangan lupa bawak duit banyak-banyak tau...!

In-Flight Meal

First Class Meal

Business Class Meal

Economy Class Meal
Bagi penumpang-penumpang yang mulut tu sentiasa nak mengunyah macam Seri Wangi ni, korang jangan risau dan susah hati sebab MAS ada macam-macam menu yang best-best dan sedap. Korang boleh order sama ada time korang book ticket atau pun time makanan dihidangkan. Tapi kalau tak order awal-awal nanti makanan habis korang kempunan pulak. Jadi Seri Wangi suggest korang order awal-awal so korang boleh pilih menu-menu yang ada dan orderlah seberapa banyak yang korang nak dan suka tapi...jangan lupa pulak nak membayarnya. Bagi yang suka makan dan ada bujet lebih apa salahnya korang upgrade seat korang ke First Class atau Business Class sebab kat sini ada chef-on-call. Maknanya korang boleh order menu yang dimasak fresh contohnya macam Ayam Masak Merah, Grilled Rib Eye of Beef, Lamb Biryani, Braised Lamb Shank dan banyak lagi malas nak cite.  Tapi jangan lupa buat pre-order 24 jam sebelum berlepas. 

Untuk penumpang-penumpang muslim korang jangan risau, makanan yang dihidangkan oleh pihak MAS dijamin halalan toiyyiban (halal dan baik). Oklah...leoas buat tempahan mesti tak sabar nak travel bersama tersayang macam Seri Wangi dengan hubby...! Untuk memudahkan penumpang, MAS telah menyediakan beberapa cara untuk check-in seperti Web Check-in, Counter Check-in, Mobile Check-in dan Self Service Kiosk. Jadi apa yang nak ditunggu lagi, jom kite book Malaysia Airlines tiket sekarang

47 ulasan:

  1. Takde pengalaman lagi naik MAS , macam best je

    BalasPadam
  2. Best naik MAS. Dan guna traveloka mmg terbaik...

    BalasPadam
  3. So much better than Air Asia hahaha. Even the baggage also included. Bagus!

    BalasPadam
  4. MAS ...hmmm... Well I have not had any bad experience by far....

    BalasPadam
  5. First class meal tu nampak exclusive gile. Nice

    BalasPadam
  6. Bestnya kalau dapat travel jauh2, jemput singgah ke laman blog sy....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Memang best kalau dapat travel jauh2 entah bila nk jln2kan

      Padam
  7. Dah pernah naik MAS! Best tapi tulahhh kejap sangat rasanya heh

    BalasPadam
  8. MAS gives good service and delicious in flight food. Hope they lower the flight price so more can fly with MAS.

    BalasPadam
  9. It seems that you really had a great experience with Malaysia Airlines. Will share this to my cousin who lives in Malaysia. This will be a good suggestion to her.

    BalasPadam
  10. Balasan
    1. Ye mmg best kak dulu mmg naik MAS sebelum ada flight lain2 sbb penerbangan MAS memang selesa

      Padam
  11. I haven't tried flying with Malaysian Airlines. Maybe I'll do next time and review their services. :)

    BalasPadam
  12. I love travelling with MAS too. they are just so spacious and the staffs are friendly too.

    BalasPadam
  13. Kalau travel lebih daripada 3 jam, memang MAS pilihan saya. Lebih selesa dan on time

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu untuk perjalanan jauh lebih bagus naik MAS sebab selesa dan service terbaik

      Padam
  14. Nice info ni. saya seumur hidup baru 2 kali naik MAS ni. hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haaa...time kak dulu masa duk Sabah, mmg naik MAS aje...mmg selesakan?

      Padam
  15. Belum sempat merasa naik MAS ni tapi teringin juga nak naik MAS . Doakan ya hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Jom kita naik MAS..kak pun berdoa kita dpt gi mana2 naik MAS kan Momi?

      Padam
  16. salam perkenalan! ok MAS naik bila ada program sekolah dulu je hehe sbb disponsor kan hehe actualy ramai kata promo tix mas quite cheap and yg penting BERBALOI BALOI tapi xpnh dpt chance lagi! kena alert dgn web dorg ni, btw FREE bagage tu WOW sgt!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Haaa...salam perkenalan, nak naik MAS mmg kena tggu masa ada promo, kak mmg ada joint web MAS ni jd tau bla ada promo jd kenalah simpan bajet klu nk travelling with MAS

      Padam
  17. Flight ngan mas memang terbaik. Saya rasa utk perjalanan jauh better naik ngan mas. Saya pernah naik skali je huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wah,,,okkan?Memang seronok naik MAS skrg dah lama xnaik MAS rindulah pulak nk naik MAS, kalau ada org belanja ok gak haaa...

      Padam
  18. Seriously, onie pernah naik MAS ni sekali je, masa tu nak ke Sarawak, memang selesa gila,hehe!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yelah...kak pun pernah pg Sarawak dgn family masa ada promo bestkan?

      Padam
  19. ainy taj pernah cuba lagi naik MAS. maybe suatu hari boleh cuba. menarik!

    BalasPadam
  20. Tak pernah lgl naik Mas takat ni air asia dgn turkish airline je

    BalasPadam
  21. Has been long time since travel with MAS... Love their services...

    Racheal

    BalasPadam
    Balasan
    1. I love too..long time didn't travel with MAS my be this year

      Padam
  22. selesa kan naik MAS. Paling best sebb include luggage. bab makanan pun x payah bimbang sebab semestinya halal kan.

    BalasPadam
  23. teringin nak naik business class MAS

    BalasPadam
  24. After all the negativity that has besieged MAS, I still find MAS flights to be comfortable. Hope the company continues to receive support from travellers.

    BalasPadam

Thak You For Your Comment