PETUA UNTUK BABY DEMAM KUNING - KEUNGGULAN WANITA LIFESTYLE AUTHOR TRAVEL BLOG

Rabu, 23 Mei 2012

PETUA UNTUK BABY DEMAM KUNING

Daun Kuchai
Serau Muda




Seri wangi tahu ramai yang masih tertanya-tanya petua ataupun ubat tradisional untuk mengubati sakit kuning pada bayi.  Apa yang seri wangi tahu banyak juga caranya cuma kadang-kala terpulang kepada penerimaan bay itu sendiri untuk sembuh. Walau macam mana pun di sini seri wangi akan cuba memberi beberap petua yang seri wangi telah buat tinjauan di internat.

1.    Biasa semua pun tahu mandikan baby dengan ubat kuning yang boleh dibeli di kedai cina.

2.    Beri minum susu kambing.

3.   Jemur baby waktu pagi semasa matahari baru nak keluar.

4.   Seri wangi ada terbaca mandikan baby dengan air rebusan daun kuchai.

5.   Seri wangi juga dapat petua yang baru ialah mandikan baby dengan air rebusan serai. Serai yang diambil untuk dijadikan air rebusan itu hendaklah batang serai muda.

6.   Satu lagi kata orang tua-tua jauh baby dengan benda-benda berwarna kuning seperti baju, tilam, sarung dan selimut yang berwarna kuning.

7.   Sebenarnya semasa ibu mengandung lagi...ibu-ibu hendaklah menjaga pemakanan yang sihat dan elakkkan dengan makanan seperti asam-asam kecut, jeruk, kekacang seperti kacang goreng, makanan ringan (junk food) dan air bergas kerana itu boleh memberi kesan kepada baby dalam kandungan.


1 ulasan:

  1. Terima kasih kerana berkongsi informasi.

    Anak kami last year pun kena jaundice,,,baru lahir jaundice reading lebih kurang 280, doctor suruh masuk wad. Memang pening, isteri baru bersalin dah kena masuk wad. NAsib baik ada kawan baritahu ada website (http://www.hometherapyy.com) tel : 0123404007 menawarkan khidmat menyewa mesin LED PHOTOTHERAPY. Kami buat rawatan kat rumah…selesa dan selesai masalah. Lepas 3 hari turun to normal 150….ALHAMDULILAH . Kemudahan TUHAN bagi dengan teknologi sekarang dapat membantu mereka yang memerlukan dan selamat.

    BalasPadam

Thak You For Your Comment