Ahad, 25 Disember 2011

KHASIAT BUAH BELINJAU ATAU MELINJAU

Pernah tengok buah Belinjau atau Melinjau? Rasanya orang muda-muda memang tak tau macam mana rupanya, dengar dan makan buahnya. Tengok gambar kat atas tu macam tulah rupa buahnya. Seri Wangi pernah tengok pokok Belinjau, rendang je pokoknya tapi susah nak berbuah. Kalau nak tau seri wangi satu family suka makan keropok Belinjau memang sedap dan lemak tetapi seri wangi hairan ada yang kata tak sedap pahit. Memang pun pahit tapi taklah pahit sangat, seri wangi biasanya pergi kat Chow Kit Road bila nak beli keopok Belinjau itu, biasanya satu bungkus RM6.00 setengah kilo, keropok belinjau ni memang mahal tapi sedap pada seri wangilah! Cuba beli dan goreng tentu sedap punya, lebih-lebih lagi makan dengan nasi, orang dalam pantang pun elok makan, Anak-anak seri wangi mula-mula dulu pun macam tu, tak pernah tengok keropok belinjau, dia orang cuma tau keropok ikan je, mula-mula tak mau makan, bila dah biasa, dia kata sedap, kadang-kala tak cukup dua tiga bungkus seri wangi beli.
"Buah Belinjau Yang Masak Ranum"

         

 Apa yang seri wangi tahu, pucuk muda, bunga dan kulit biji belinjau juga boleh dimakan. Bijinya juga boleh dimakan setelah direbus atau digoreng. Bijinya boleh dibuat koropok atau emping. Pucuknya sedap dimasak lauk lemak. Khasiat yang terdapat pada buah belinjau, setiap 100gm pucuk muda dan buah belinjau mengandungi air, protein, lemak, karbohidrat, fiber, kalsium, fosforus, ferum, vitamin A, niasin dan vitamin. Betapa banyak khasiat yang ada pada buah Belinjau.
"Keropok Belinjau yang sudah digoreng"

"Keropok Belinjau yang belum digoreng"

Macam nilah rupa biji belinjau dan cara nak buat keropok belinjau pula dengan menumbuknya hingga leper dan jemur hingga kering macam keropok kat atas. Sedap dimakan tapi remeh membuatnya dan jumpa pokoknya susah. Seri wangi ada juha terbaca pokok belinjau ni banyak terdapat kat Pantai Timur terutamanaya Terengganu. Kalau pergi Terengganu memang banyak dijual keropok Belinjau ni.



Jumaat, 23 Disember 2011

DIET SEMASA DALAM PANTANG

"Sup Ayam"
 Semasa dalam pantanglah kita boleh berdiet kerana ibu-ibu dalam pantang tidak dibenarkan memakan
makanan berminyak. Ibu dalam pantang cuma diberi makanan berebus, stim dan bakar dan banyakkan makan ulam-ulaman seperti pegaga dan minum air kunyit untuk kecutkan peranakan,minuman air akar kayu adalah yang paling bagus untuk kesihatan dalaman, jamu pula kadang-kala panas dan membuatkan baby yang menyusu badan cirit-birit.

Buat permulaan ibu yang dalam pantang tidak dibenarkan makan jamu, cuma dibenarkan setelah seminggu kerana takut baby terkena kuning. Ibu dalam pantang cuma dimasakkan dengan lauk rebus seperti ikan selar, tenggeri,bawal putih dan ikan yang tidak gatal yang dicampur dengan hirisan kunyit muda,halia muda dan  lada hitam. Masakan sup ayam dimasak tanpa minyak dan dicampur dengan halia,lada hitam dengan air yang tidak banyak, masakan ayam tidak baik untuk orang menjalani pembedahan. Selain masakan air,ikan juga boleh dibakar dengan digaul dengan lada hitam yang telah dikisar dan garam serta dibungkus daun pisang agar baunya wangi. Dan juga ikan boleh dikukus dengan dicampur hirisan halia, kunyit dan asam keping. Semua menu tersebut sangat berkhasiat dan bagus untuk diet.

"Ikan Bilis"

Ikan bilis juga sedap dimakan dengan nasi panas, caranya ikan bilis yang telah dicuci bersih digoreng tanpa minyak (disangai),lada hitam digoreng tanpa minyak dan kemudian ikan bilis dan lada hitam dikisar halus.Simpan dalam botol, makan dengan nasi panas.



Sayur juga sedap dimakan terutama sawi untuk ibu-ibu dalam pantang, sayur sawi boleh dimasak dengan cara ditumis dengan dua sudu minyak bijan, bawang putih yang diracik halus dan sedikit air,tambah sedikit kicap dan garam. Senang bukan?

Sabtu, 10 Disember 2011

OMBAK RINDU MELETUP HABIS!


Seri wangi dah tengok Ombak Rindu dengan anak-anak, memang sedih dan sayu bila tengok cerita ini, yang bestnya dengar lagunya yang dinyanyikan oleh Hafiz dan Adira memang sesuai betul suara mereka dengan cerita  ni.  Memeang meruntun hati bila menontonnya terutama untuk orang yang sedang bercinta, putus cinta dan kemaruk cinta. Malam pertama kami nak pergi tengok tayangan pukul 9.30 malam tiket dah habis, esok malam baru dapat tengok suruh anak booking. Seri wangi tengok bukan saja orang muda yang pergi tengok cite ini, orang tua pun ada termasuklah seri wangi, tapi....seri wangi tengok nenek  pun ada, ramai juga yang seri wangi tengok ada yang menangis tapi yang hairannya seri wangi taklah menangis...cuma sedih je...anak kata seri wangi dah tua mana nak rasa macam orang muda yang dalam bercinta. Itu menunjukkan Ombak Rindu memang membuatkan sesiapa yang menonton pastinya akan menangis sebab itulah Ombak Rindu Box Office!!!Kutip 4 juta dalam empat hari je!Gempak!!!


Tapi satu je.....cerita ni seri wangti rasa tak sesuai untuk ditonton oleh kanak-kanak kerana banyak bab ranjang sebab anak seri wangi yang  berumur 14 tahun kemain lagi suka bila bab peluk memeluk Aaron Aziz dengan Maya Karin kat dalam bilik. Pastinya yang untung dalam cerita ini adalah Aaron Aziz sebab dapat peluk Maya Karin dan Lisa Suriani. Ombak Rindu diadapsikan dari sebuah novel yang terkenal.



Ahad, 4 Disember 2011

KHASIAT GARAM KASAR

"Khasiat Garam Kasar"

Garam kasar sebenarnya banyak khasiatnya, antara garam halus dan garam kasar, garam kasar lagi bagus digunakan dalam masakan daripada garam halus kerana garam kasar banyak khasiatnya dan sedap. Seri wangi galakkan agar suri rumah menggunakan kasar kasar.

Selain garam kasar digunakan untuk masakan, garam kasar juga mempunyai khasiat dari segi kesihatan. Ianya
juga berguna untuk membuang angin dalam badan, meredakan bengkak-bengkak akibat terseliuh, jatuh, hilangkan lenguh-lenguh badan, hilangkan sakit kembung perut terutamanya baby, bertungku di perut untuk perempuan dalam badan sekiranya tiada batu untuk bertungku. Selain itu juga bolih menghilangkan sakit kepala, kempiskan perut,sengugut dan juga ghout. Paling berguna ialah orang yang stroke/lumpuh namun begitu kita kenalah rajin berusaha mempraktikkannya setiap hari agar penyakit cepat sembuh.

Cara menggunakan garan kasar untuk perubatan seperti yang seri wangi sebutkan itu adalah dengan cara menggoreng garam kasar tersebut dalam kuali (sangai) hingga panas, garam mengikut banyak mana yang kita henak gunakan, biasa seri wangi beli garam timbang dalam rm1.00 saja. Goreng garam biar betul-betul panas kemudian bungkus garam tadi dalam kain atau uncang untuk dibuat tungku seperti tungku orang berpantang. Kemudian demah pada bahagian yang sakit/bengkak, buatlah setiap hari sehingga sakit/bengkak kurang.

Sekiranya mahu menghilangkan lenguh satu badan, seri wangi sarankan beli dalam 5 kilo garam. goreng hingga panas dan masukkan dalam sarung bantal yang tidak digunakan lagi, baring di atasnya tetapi sebelum itu alaskan dulu dengan kain lain agar tidak terasa panas apabila berbaring di atasnya, selimut satu badan biarkan berpeluh dan hingga garam sejuk, selepas itu minum segelas air. Cara ini juga berguna untuk orang yang selalu sakit pinggang, sakit belakang dan stroke.

Untuk menghilangkan sakit kaki/lenguh tapak kaki, panaskan air kemudian masukkan garam dalam besen yang berisi air suam kemudian rendamkan kaki dan ianya dapat melegakan sakit kaki dan melembutkan tumit.
Untuk cuci perut pula ambil sebutir besar garam dan masukkan dalam segelas air kemudian diminum di sebelah pagi.

Khamis, 1 Disember 2011

PENDAFTARAN BANTUAN TUNAI RM500

"Bantuan RM500 Januari 2012"  


Utusan Malaysia -  Pendaftaran permohonan bantuan tunai RM500 boleh dibuat mulai 10 Disember ini dan pembayaran akan dibuat pertengahn bulan Januari tahun depan. Bantuan untuk isi rumah yang layak untuk ketua keluarga yang berpendapatan RM3,000 ke bawah.  Borang adalah percuma dan boleh di Jabatan Pembangunan Persekutuan, Pejabat Cawangan dan Pusat Khidmat Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), serta agensi-agensi Kerajaan. Borang yang lengkap hendaklah disertakan sekali salinan kad pengenalan dan diserahkan di Jabatan Persekutuan/Negeri, sekolah-sekolah terpilih serta cawangan LHDN.

Isi rumah yang layak adalah merujuk kepada seorang lelaki/wanita yang menjadi ketua keluarga. Ia merangkumi individu berkahwin, termasuk anak yang berkahwin dan tinggal bersama ibu bapa, ibu/bapa tunggal yang mempunyai tanggungan, individu (bujang, duda, ibu tunggal) bujang yang mempunyai tanggungan dan juga warga emas yang tinggal sebatang kara. Ketua isi rumah yang bekerja sendiri juga layak memohon.